12.05.2008

I see a darkness

Det var full rulle förra helgen.
Vi hade Emma-Laila på besök i lördags.
Hon och Janna fick leka av sig lite.
Men det känns märkligt att vara med på sånt här.
Jannas pappa, Emma-Lailas mamma och så jag?
Jag vet väl inte hur man gör när man ska få barn att leka med varandra.
Egentligen är det kanske inget man behöver veta.
Det kommer naturligt.
Men det är själva tanken som ger mig panik.
Speciellt i efterhand.
Är jag på väg att förvandlas till en småbarnsmamma?
Lite.
Det måste jag väl?
Annars skulle jag ju inte kunna ta hand om Janna.
Även om jag inte blir mamma på riktigt, så måste väl några av mamma-cellerna aktiveras?
Nej, nu byter vi ämne.

Vi väntar besök från finland.
En Mika som inte är min bror.
Det är Pridars kompis, som jag aldrig träffat.
Han vet inte ens att Pridar gått och skaffat sig en finsk tjej.
Jag hoppas att han är snäll och jag hoppas att han kommer snart.

Så var det ju det här med julen.
Jag vet inte helt vad jag tycker om den.
Det är ju mysigt och man får träffa släkt och vänner.
Men det är sånt hets och stress.
Man ska julmysa, julbaka, julpynta, julhandla osv.
Eftersom jag är Lapplands fattigaste så blir det inget julklappshandlande för min del.
Men jag har kommit på en bra plan, en hemmagjord, billig och bra plan.
Så alla mina vänner kommer få julklappar som ser ut som sånt som föräldrar får, som deras barn gjort i slöjden ,ungefär.
Nu är ni förberedda i alla fall!
Lite julpynt har jag faktiskt fått till.
Mest stolt är jag över mina jultavlor, som jag gjort själv.
Gör man julpyntet själv så blir det ju något man garanterat tycker om.
Jag är inte mycket för det traditionella julpyntet.
Det kan ligga kvar och skräpa på vinden.
Förutom Emblas fantastiska tomtar, som föreställer mig och Pridar.
Jag ska fixa bilder så ni får se.

Alla hemska skräckfilmer, med vampyrer och monster som kommer fram när solen går ner, som frossar på människokött i byar där solen inte går upp på en månad -de kan bli verklighet här i Lannavaara.
Om några dagar försvinner solen, för att inte komma tillbaka förrän om en månad.
Bäst att förbereda sig med vitlök, kors och påkar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Påkar? Jag trodde det var pålar man drev genom vampyrers hjärtan.. Nåväl, du är ursäktad eftersom den kunskapen antagligen inte nått upp till Lannavaara från Transylvanien ännu :-)

Anonym sa...

Jo Kicks finns också nästan bredvid lagerhaus i strand:) Jo jag är hemma under jul. Dock inte 24:e till 26:e då är jag nog i stugan. Om du har tid så kan vi ju hitta på något någondag:)

La lobita blanca sa...

Har/ska du klippa av dig dreadsen? Why?? bye mami ;)

Anonym sa...

Har du fått veta ännu eller??=)
när är det du kommer hem?
varför msåte bilen skrotas?renen eller??

puss

eva sa...

Munken: haha! ja, jag tänkte nog skriva pålar, kanske blev jag för generad av ordets snuskiga karaktär!