11.12.2008

Björnen sover...

Jag glömde bort att berätta nåt viktigt.
Det är kanske inte så ovanligt, om man bor i t.ex. Luleå.
Men sånt här händer ju inte i Lannavaara.
Å, jag älskar min förmåga att inleda berättandet så man tror att det jag faktiskt ska berätta, är mer intressant än det egentligen är.
Men hur som helst.
I lördags var det Thaiafton på baren.
Eftersom vi tog en liten fest på fredagen så skippade vi Thaiafton till förmån för soffan.
På söndagen vaknade jag kring nio-tio-tiden, då hade Pridar redan varit vaken ett tag.
Han berättar att det ligger en man och sover i vårat trapphus.
Mannen ligger på golvet och har det nedersta trappsteget som huvudkudde.
Vårat trapphus är inte som ett vanligt trapphus.
Det är bara tre lägenheter i huset och trappen leder till våran lägenhet.
Var han kanske på väg till oss, men blev för trött och tog en vilopaus?
Hade han kanske varit på fest hos gubben under oss, men blivit utslängd och däckat rätt utanför gubbens dörr?
Eller hade han varit på Thaiafton, blivit för full (som jag ryktesvägen hörde att de flesta varit) och börjat gå hem, bara för att gå fel och trott att han varit hemma i sin säng -när han i själva verket var i vårat trapphus?
Tyvärr kommer jag aldrig att få svar på detta huvudbry.
Innan jag hann ta mig upp ur sängen för att titta på sovande mannen.
Vaknade han och förde ett herrans liv.
Efter en massa grymtande, svärande och snubblande var han borta.
Jag hoppas han mår bra.
Eller nej, det gör jag inte alls!
Somna i vårat trapphus bara så där, det ska inte gå ostraffat förbi.
Synden straffar sig, syndare!

1 kommentar:

Anonym sa...

okej jag hoppas att ni kommer då, för då är jag ledig :) men julen låter toppen i alla fall, stannar ni över nyår också eller ska ni till norge då?

ja det kan vi göra, jag har också promenerat varje dag sen dess:) och nu är det typ julafton, för det är massa snö, det har snöat i natt :)